Popiersie Edwarda Krasińskiego (2003)

autor: Maksymilian Biskupski (ur. 1958, Warszawa)

brąz, odlew (2003)

sygnowany z prawego boku u dołu, zapis w pionie: MAX.  BISKUPSKI

prostokątny cokół z inskrypcją na froncie: EDWARD HR. KRASIŃSKI | 1870 – 1940 | PRZYJACIEL ARTYSTÓW | URODZONY W RADZIEJOWICACH | ZAMORDOWANY W DACHAU | AMOR PATRIAE | NOSTRA LEX

własność Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach, nr inw. 278

dar Wiesławy Mielniczuk i Kazimierza Mardonia z Fundacji im. Józefa Chełmońskiego

odsłonięcie: 3 maja 2003

odlew: Andrzej Pruski

postument: wykonany w darze przez Antoniego Młynarskiego z Żyrardowa z głazu ofiarowanego przez Zenona Ludwinaka ze Zbiroży


Ukazane w ujęciu na wprost długie popiersie, szerokie w ramionach, zwężające się ku podstawie, przedstawia Edwarda Krasińskiego (1870-1940), urodzonego w Radziejowicach ostatniego ordynata opinogórskiego, jednego z najbardziej zasłużonych i najhojniejszych mecenasów nauki i sztuki w odrodzonej Polsce.

Znane z licznych portretów i fotografii przedstawienie ukazuje łysą, gładko opracowaną głowę z wysoko sklepionym czołem, lekko zmarszczonym między brwiami, z długim orlim nosem, ze znakomicie uchwyconym badawczym spojrzeniem zmrużonych oczu i melancholijnym uśmiechem szeroko rozciągniętych ust, których górną wargę ocienia niewielki wąs. Mimo frontalnego ujęcia, artyście udało się zasugerować wrażenie nieznacznego ruchu przez dekoracyjne pofałdowanie spływającego na ramiona płaszcza z wyłożonym szeroko kołnierzem, w którego rozchyleniu widoczne są również klapy surduta.

Z inicjatywy dyrekcji pałacu w Radziejowicach oraz Fundacji im. Józefa Chełmońskiego gipsowy model tego popiersia został umieszczony w holu nowo wzniesionego Gimnazjum Publicznego w Radziejowicach i uroczyście odsłonięty 27 maja 2007 roku z okazji nadania szkole imienia Edwarda hrabiego Krasińskiego. Inny odlew tego popiersia, również w brązie, odsłonięto 17 lutego 2003 roku w foyer Teatru Polskiego w Warszawie, którego Krasiński był współzałożycielem.

Tekst: Elżbieta Charazińska,

Redakcja: Beata Fiugajska

Foto: Piotr Ligier