Concerti grossi na Wyspach Brytyjskich

29 stycznia Dom Pracy Twórczej miał zaszczyt gościć na scenie Nowego Domu Sztuki wyjątkową {Oh!} Orkiestrę Historyczną w towarzystwie znakomitych solistek: Martyny Pastuszki (skrzypce, dyrygent) oraz Małgorzaty Malke (skrzypce).

Program koncertu oparty był o najnowszy album Orkiestry, wydany dla belgijskiej wytwórni MUSO zatytułowany „Concerto grosso – ÉMIGRÉ TO BRITISH ISLES”. Podczas koncertu usłyszeliśmy bardzo rzadko wykonywane, odkryte dopiero w 2000 r. w Wielkiej Brytanii concerti grossi Francesco Scarlattiego – młodszego brata lepiej znanego Alessandro Scarlattiego. W repertuarze znalazły się także utwory Francesco Geminianiego oraz Arcangelo Corellego, a wszystkich łączył wspólny temat „emigracji” na wyspy brytyjskie – zarówno formy muzycznej concerto grosso, z której tak chętnie korzystali jak i rzeczywistych przenosin kompozytorów z Włoch do Wielkiej Brytanii.

Martyna Pastuszka, foto M. Hałas
Martyna Pastuszka, foto M. Hałas

Martyna Pastuszka – skrzypaczka, wykładowca akademicki, muzyczny „entrepreneur”. Dzięki połączeniu rzetelnej muzycznej archeologii  z osobowością charyzmatycznego lidera i niebanalną wyobraźnią muzyczną, prowadzone przez nią wykonania cechuje ogromna wyrazistość w narracji muzycznej. Od niemal dwudziestu lat współpracuje z zespołami jako zaproszony koncertmistrz, solistka bądź kameralistka.  Regularne zaproszenia do orkiestr i zespołów w Paryżu, Gent, Monachium, Oldenburgu czy Antwerpii wypełniają kalendarz artystki, pozwalając prowadzić od skrzypiec programy wokalno-instrumentalne, operowe oraz symfoniczne – także te eksponujące repertuar romantyczny. Z pasją poświęca czas swoim muzycznym fascynacjom: repertuarowi francuskiemu XVII i XVIII wieku oraz ekstrawaganckiej literaturze skrzypcowej włoskiego baroku. W roku 2019 otrzymała nominację do dwóch prestiżowych nagród: „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii Osobowość roku oraz  „Paszporty Polityki” w kategorii Muzyka poważna.
Artystka – w odpowiedzi na potrzebę przedstawiania muzyki od strony jej emocjonalności, sensualności i porywającej rytmiczności – w 2012 założyła, wraz z menadżerem Arturem Malke {oh!} Orkiestrę Historyczną, postrzeganą obecnie jako zespół wiodący na polskiej scenie muzyki dawnej i otrzymujący ponawiające się zaproszenia międzynarodowych festiwali  oraz sal koncertowych.

{Oh!} Orkiestra Historyczna, foto M. Hałas
{Oh!} Orkiestra Historyczna, foto M. Hałas

{Oh!} Orkiestra Historyczna, założona w 2012 r. w Katowicach, to wielokrotnie nagradzana i pracująca z najlepszymi solistami grupa instrumentalistów – entuzjastów i miłośników muzyki dawnej. Praca nad każdym elementem dzieła, podkreślająca znaczenie muzyki w wymiarze retorycznym, owocuje znakomitą komunikacja między wykonawcami oraz, przede wszystkim, pomiędzy muzykami a słuchaczami. Formacja jest doceniana nie tylko za oryginalność, ale także za brzmienie, w którym odbija się idea wspólnego odczuwania treści muzycznych. Magnetyzująca wizja artystyczna łącząca współwykonawców w zintegrowany proces twórczy daje publiczności poczucie, iż zespół odczuwa i kreuje zdarzenia muzyczne, jak jeden złożony organizm. W opinii krytyków występy {oh!} Orkiestry Historycznej rozpatrywane są w kategorii nie tylko koncertów, ale prawdziwych muzycznych wydarzeń. Obecnie {oh!} współpracuje z najważniejszymi polskimi instytucjami i festiwalami, m.in.: Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Instytutem Adama Mickiewicza oraz festiwalami: „Misteria Paschalia” (Kraków), „All’improvviso” (Gliwice), Chopin i jego Europa (Warszawa). {oh!} Orkiestra Historyczna od 2015 r. jest rezydentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, gdzie w ramach cyklu Muzyka Dawna realizowała koncerty z repertuarem barokowym i klasycznym, także  we współpracy z gościnnymi solistami i dyrygentami.
Z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina (NIFC) {oh!} Orkiestra Historyczna regularnie współpracuje od 2018 r., skupiając się na historycznym wykonawstwie polskiej muzyki romantycznej, występując podczas kolejnych edycji Festiwalu Chopin i Jego Europa oraz koncertów i nagrań organizowanych przez NIFC.
Wraz z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Dawnej „All’improvviso” w Gliwicach {oh!} Orkiestra Historyczna od kilku lat konsekwentnie rozwija także działalność operową. Dotychczas odbyły się premiery oper w wersji scenicznej: „Didone abbandonata” D. Sarriego (2014), „Arminio” J. A. Hassego (2016), oraz „Il Pastor Fido” G. F. Händla (2019, współprodukcja z Händel Festspiele Halle).
Najnowsza produkcja zespołu – opera Leonardo Vinciego  „Gismondo re di Polonia”, w tytułowej roli ze znakomitym kontratenorem Maxem Emanuelem Cencicem przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza zabrzmiała także w Theater an der Wien w Wiedniu oraz Sali im. P. Czajkowskiego w Moskwie. Jeszcze w 2019 r. planowane jest wydanie płyty z nagraniem dzieła a w przyszłym roku jej kolejne prezentacje w Europie.
{oh!} Orkiestra Historyczna wydała do tej pory 4 płyty – najnowszą jest mającą swoją premierę w 2019 r. „Concerto grosso – an émigré to the British Isles”, wydana dla belgijskiej wytwórni MUSO, zawierająca nienagrywane wcześniej concerti grossi Francesco Scarlattiego. Na wydanie czekają 4 kolejne nagrane już płyty.
Wśród najważniejszych działań {oh!} w najbliższym czasie należy wymienić prezentację opery „Gismondo re di Polonia” w ramach Festiwalu operowego w Bayreuth (wrzesień 2020), w Konzerthaus w Dortmundzie (maj 2020), a także koncerty w Niemczech: podczas BachFest Leipzig (czerwiec 2020) i w Kölner Philharmonie (październik 2020).   
www.orkiestrahistoryczna.pl, www.malkemusic.com

Wkrótce zamieścimy szczegółową relację z wydarzenia.