Koncert „Miłość do końca świata…” Grażyny Auguścik wraz z zespołem Bester Quartet z okazji NARODOWEGO ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI oraz wernisaż – wystawa obrazów Igi Święcickiej zatytułowana „Gramatyka Geometrii”

W sobotę, 12 listopada 2022 r., godz. 18.00, serdecznie zapraszamy Państwa do Nowego Domu Sztuki na koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości, pt. „Miłość do końca świata…” Wystąpi Grażyna Auguścik wraz z zespołem Bester Quartet w składzie: Jarosław Bester (akordeon), Dawid Lubowicz (skrzypce), Maciej Adamczak (kontrabas), Ryszard Pałka (intro perkusyjne, wibrafon).

Koncert poprzedzi otwarcie wystawy, pt. „Gramatyka Geometrii”, Igi Święcickiej, o godz. 17.00

(więcej informacji na temat wystawy i artystki:  tutaj)

 „Miłość do końca świata…” to muzyczna opowieść o codziennych losach ludzi tworzących  historyczny kształt ówczesnej Polski, odradzającej się po 123 latach niewoli.
Magiczne słowo „miłość” stało się wyznacznikiem w poszukiwaniach artystycznych inspiracji, służących do stworzenia obrazów słowno-dźwiękowych. Jest ono równie nienamacalne jak i stan, który powodował i nadal powoduje niezwykłe relacje międzyludzkie, także te wolnościowe.
Przyczynkiem do stworzenia tego oryginalnego projektu posłużyły pieśni z obszarów II Rzeczypospolitej Polskiej, zebrane przez wybitnego etnografa, folklorystę i kompozytora, Oskara Kolberga. Dzieła te zostały wzbogacone wybranymi kompozycjami autorów tworzących  w drugiej połowie XX wieku.
Zestawienie różnych styli muzycznych, jazzowego zabarwienia głosu Grażyny Auguścik oraz etnicznie brzmiącego Bester Quartet, stanowi niezwykłą paletę muzycznych barw, w których improwizacje nadają żywego i niepowtarzalnego charakteru wykonywanych kompozycji.

 Grażyna Auguścik fot. Krystyna Andryszkiewicz

GRAŻYNA AUGUŚCIK jest wokalistką, aranżerem, kompozytorem, producentem i liderem własnego zespołu. Przez amerykańskich krytyków muzycznych zgodnie uznana została za jedną z najciekawszych postaci na światowej scenie jazzowej. Stworzyła własny styl interpretacji wzbudzający podziw i uznanie u słuchaczy i muzyków. Pomimo wspaniałej kariery pozostała sobą. Uczyniła bezpośredniość i spontaniczność głównym walorem przekazu. Uważa, że jest częścią natury, a natura wymaga zachowania balansu. Jej twórczość i życie w pełni uosabia harmonię wartości i sztuki.
Po ukończeniu studiów w Polsce i nagraniu swojej pierwszej płyty „Sunrise Sunset” 1988 roku trafia  do słynnej amerykańskiej uczelni Berklee College of Music w Bostonie.   Dyplom ukończenia szkoły otrzymuje w 1992 roku z wyróżnieniem bezpośrednio z rąk Philla Collinsa i Alla Jarreau. Od 1994 roku mieszka w Chicago, gdzie ma możliwości realizacji pasji tworzenia i spotykania wspaniałych muzyków. Tu koncertuje, nagrywa swoje płyty i prowadzi własną wytwórnię płytową GMARecords oraz Fundację Sounds and Notes.
Gra z muzykami, których dobrze zna i ceni za profesjonalizm. Wśród jej przyjaciół są takie sławy, jak: Patricia Barber, Paul Wertico, John Medeski, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Kurt Rosenwinkel, Matt Ulery, Paulinho Garcia, Bogdan Hołownia, Jarek Bester, Andrzej Jagodziński i wielu innych. Nagrała 21 albumów solowych, w tym 11 we własnej wytworni.
Jazzowym wydarzeniem muzycznym 1996 roku stało się nagranie przez nią wokalnych wersji utworów znanych dotąd jedynie w wersjach instrumentalnych. Wydany wtedy album „Don’t let me go” jest początkiem nowego rozdziału w sztuce wokalistyki.
W roku 1998 jej płyta „Pastels” przygotowana wspólnie z Bogdanem Hołownią uznana została przez National Public Radio za jedną z najlepszych jazzowych płyt roku w USA. Następny album „Fragile” z Paulinho Garcia znalazł się na prestiżowym TOP 20 JAZZ ALBUMS roku 2000.
Pasja tworzenia własnej muzyki i bezkompromisowe zachowanie najwyższych standardów artystycznych owocuje następnymi płytami. Wśród projektów zainspirowanych muzyką klasyczną, etniczną i latyno-amerykańską jej zainteresowania sięgają nawet do londyńskiej „underground music”, gdzie uznawana jest za zjawisko samo w sobie. Nagrania z jej udziałem dla London Peacefrog Records i Underground Evolution w roku 2000 były na pierwszych miejscach angielskich list radiowych. Występuje na jednym z  największych festiwali jazzowych na świecie Chicago Jazz Festival, Chicago World Music Festival oraz Concord Jazz Festival i Elite Jazz Festival  w Japonii.
„Koncerty mają dla mnie moc uzdrawiającą” – stwierdza. Śpiew jest dla niej aktem wyzwolenia. Tak w sztuce jak i w życiu nie uznaje kompromisów. Jest dzieckiem natury, czego dowodem jest jej zamiłowanie do muzyki ludowej i płyty takie jak „Kolędy”, „To i Hola”, „PastForward”, „Inspired by Lutoslawski”.
Płyta „River”, wydana w 2001 roku, uznana została za jedno z największych wydarzeń muzycznych stawiając Grażynę w gronie 15 najlepszych wokalistek jazzowych w Stanach (2002 Twirlie Nomination). Otrzymuje też prestiżową nominację dla najlepszej wokalistki 2002 roku w 22nd Annual Chicago Music Awards. W latach 2003, 2004, 2005, 2006 i 2016 r. pismo „Jazz Forum Magazine” w plebiscycie publiczności przyznaje jej tytuł najlepszej wokalistki jazzowej. Udział w Fujitsu Concord Jazz Festiwal 2002 przynosi TOP VOCAL AWARD, a płyta „Homage” Three for Brazil nagrana dla japońskiej Pony Canyon Records zostaje umieszczona przez „Swing Journal” na liście TOP 20 JAZZ ALBUMS  w Japonii.
Jej kolejny projekt  w 2010 roku, Chopin World Sound zgromadził ok. 10 tys.  widzów i uznany został przez krytyka Chicago Tribune jako  jeden z 10 najważniejszych wydarzeń w ostatnim 30 latach, w  Chicago.
W roku 2011 otrzymała tytuł Wybitnej Polki w USA przyznany przez Stowarzyszenie Wspólnota Polska oraz Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta miasta Słupska za wybitne osiągnięcia, w 2017 roku dostała srebrny medal Gloria Artis przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W lutym 2017 roku jej fundacja „Sounds and Notes” zorganizowała pierwszy festiwal w Chicago „Chopin IN the City”.
Więcej na stronie: www.soundsandnotes.org

Bester Quartet – fot. Jakub Słabek

 BESTER QUARTET jest swego rodzaju fenomenem na światowym rynku muzycznym. Grupę tworzą czterej wybitni instrumentaliści, wykształceni muzycy klasyczni i jazzowi. Charakterystyczną cechą zespołu jest wykonawstwo muzyki o szerokim przekroju stylistycznym, w którym zasymilowane zostały wybrane elementy muzyki klasycznej, jazzowej, awangardowej oraz dokonania współczesnej kameralistyki, gdzie fundamentem do budowania niepowtarzalnych form instrumentalnych jest improwizacja.
Formacja ta jest nowym obliczem legendarnego The Cracow Klezmer Band, który powstał w 1997 roku w Krakowie z inicjatywy kompozytora i akordeonisty Jarosława Bestera. Za sprawą wypracowania oryginalnego, odważnego artystycznie repertuaru, opartego głównie na kompozycjach własnych lub też przygotowanych specjalnie dla tego składu instrumentalnego, zespół nieustannie zdobywa uznanie krytyki muzycznej, jak i publiczności na całym świecie.
Bester Quartet dokonał niezliczonej ilości nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych w Polsce i na świecie, a także współpracował w wieloma wybitnymi artystami szeroko rozumianej muzyki jazzowej, klezmerskiej i awangardowej: Grażyna Auguścik, John Zorn, Tomasz Stańko, John McLean, Don Byron, Frank London, Marek Moś (Aukso), Dorota Miśkiewicz, Jorgos Skolias, Aaron Alexander, Ireneusz Socha Tomasz Ziętek i inni. Zespół koncertował w wielu prestiżowych salach koncertowych oraz klubach muzycznych, m.in. w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Hiszpanii, Czechach, Słowacji, Finlandii, Włoszech, Estonii, Francji, Rosji, Ukrainie, Białorusi, Serbii, Bułgarii, Węgrzech, Mołdawii, Rumunii, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Belgii, Holandii, Turcji, Chorwacji, Izraelu, Brazylii, Niemczech oraz Kanadzie. Owocem wieloletniej współpracy z niezwykle prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna jest wydanie jak dotąd ośmiu albumów zespołu: De Profundis, The Warriors, Bereshit, Sanatorium under the Sign of the Hourglass, Balan, Remembrance, Metamorphoses, The Golden Land.

 

OGRANICZONA ILOŚĆ MIEJSC, ZACHĘCAMY DO REZERWACJI MIEJSC:
tel. 46 857 71 75 lub mail rezerwacje@palacradziejowice.pl

PROSIMY O PRZYBYCIE NAJPÓŹNIEJ 10 MINUT PRZED KONCERTEM, PO TYM TERMINIE REZERWACJA BĘDZIE ANULOWANA.
MIEJSCA BĘDĄ UDOSTĘPNIANE OSOBOM OCZEKUJĄCYM.