Florilegium Musicum – Koncert ALTBERG ENSEMBLE

We wtorek, 11 października 2022 r., o godzinie 19.00, serdecznie zapraszamy Państwa do Nowego Domu Sztuki na koncert pt. Florilegium Musicum.

Występować będą:
Jörg-Andreas Bötticher – klawesyn/prowadzenie

Altberg Ensemble w składzie:
Paweł Miczka i Aleksandra Kelm – skrzypce I, Joanna Dobrowolska i Małgorzata Góraj – skrzypce I, Katarzyna Rymuza i Katarzyna Cendlak – altówki, Jakub Kościukiewicz i Anna Cierpisz – wiolonczele, Tomasz Iwanek – kontrabas, Ewa Mrowca – klawesyn, Beniamin Lewi fagot, Patrycja Leśnik-Hutek i Jan Hutek oboje.

   
Program:
Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656-1746)
Suite VI F dur
Le Journal du Printemps, Augsburg 1695

Ouverture – Brandle – Amener – Gavotte – Courante – Sarabande – Bourée – Menuet
Pièces de clavecin (1698)
Suite VIII
Präludium, Arpeggiando, Chaconne (Jörg-Andreas Bötticher)

Philipp Heinrich Erlebach (1657–1714)
Ouverture Nr. 6 in g-Moll VI Ouvertures, Nürnberg 1693 Ouverture – Entrée – Gavotte – Menuet alternativement – Trio – La Plainte – Entrée – Gique – Chaconne
Preludium – improwizacja Jörg-Andreas Bötticher

Johann Mattheson (1681-1764)
Probestück na dwa klawesyny B dur (Jörg-Andreas Bötticher, Ewa Mrowca)

Johann Sigismund Kusser (1660–1727)
Ouverture Nr. II in B-Dur Composition de Musique, Stuttgart 1682Ouverture – Premier Air viste – Deuxième Air Echo – Troisième Air –Menuet – Quatrième Air Gigue à l’Angloise – Cinquième Air Courante – Sixième Air Menuet – Septième Air Sarabande – Chaconne à 2 Dessus.

Florilegium Musicum – tytuł koncertu Altberg Ensemble nawiązuje do łacińskiego określenie na zbiór cytatów pochodzących z dzieł najwybitniejszych autorytetów. To także nazwa wielu zbiorów muzycznych z przełomu XVII i XVIII wieku. Prezentowane w trakcie kokcertu utwory Johanna Caspara Ferdinand Fischera (1656 – 1746), Philippa Heinricha Erlebacha (1657–1714), Johanna Sigismunda Kussera (1660 –1727), Johanna Matthesona (1681–1764) zawierają najważniejsze elementy stylu przełomu wieków. Warto zwrócić uwagę na rozbudowane partie głosów środkowych nawiązujące do sposobu komponowania J.-B. Lully’ego, okazałą grupę basso continuo. Stałym elementem tego stylu jest niezwykle bogata ornamentacja często improwizowana przez muzyków Altberg Ensemble. Zespół poprowadzi współpracujący z nim wybitny organista, klawesynista, improwizator i dyrygent Jörg-Andreas Bötticher, profesor największej szkoły muzyki dawnej – słynnej Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei, w którego wykonaniu będziecie Państwo mogli usłyszeć także improwizacje jego autorstwa, a także słynne Probstücki Matthesona na dwa klawesyny.

Jörg-Andreas Bötticher – urodzony w Berlinie, studiował Muzykę Dawną w Bazylei. Dyplom organowy uzyskał w klasie Jean-Claude’a Zehndera, dyplom z klawesynu w klasie Andreasa Staiera, a studia podyplomowe odbył pod kierunkiem Jespera Christensena oraz Gustava Leonhardta. W latach 1990–2004 z zespołem La Fenice badał i nagrywał repertuar włoskiego wczesnego baroku. Koncertuje jako solista, a także z wieloma zespołami kameralnymi oraz orkiestrami takimi jak: Akademie für alte Musik, Bachstiftung St. Gallen czy Voces Suaves. W sezonie artystycznym 2013/2014 brał udział w wykonaniu Pasji Mateuszowej z Filharmonikami Berlińskimi pod batutą  Simona Rattle (Londyn, Nowy York). W 2015 roku był zaproszony jako solista i dyrygent do wykonania Koncertów Brandenburskich z orkiestrą z Granady.
Jörg-Andreas Bötticher jest profesorem klawesynu, organów i basu cyfrowanego w Schola Cantorum Basiliensis. W latach 1998-2016 wykładał dawne praktyki wykonawcze w Wyższej Szkole Muzycznej w Bazylei. Prowadził kursy i wykłady w wielu europejskich uczelniach, a także w Tokyo i Bogocie. Jest organistą w Predigerkirche w Bazylei, gdzie od 2004 do 2012 roku poprowadził wykonania wszystkich kantat J. S. Bacha. Od 2013 roku jest kierownikiem artystycznym cyklu „Abendmusiken in der Predigerkirche“. Jest autorem licznych publikacji w dziedzinie basso continuo, estetyki muzyki, kantat J. S. Bacha. Nagrywał dla wielu wytwórni płytowych, w tym dla Alpha, Glossa, Harmonia Mundi. Liczne płyty CD dokumentują jego zainteresowania mało znanymi kompozytorami takimi jak: Alessandro Poglietti, Michelangelo Rossi, Gottlieb Muffat, czy Carlo Zuccari i Gaspard Fritz, wśród nich najnowsze: The Violins Delight (z P. Nikitassovą), In convertendo (Abendmusiken Basel), Giuseppe Peranda – Sacred Music from Dresden (Abendmusiken Basel), Come to my Garden, My Sister, my Beloved (Voces Suaves).

Altberg Ensemble to łódzka orkiestra barokowa, powstała w 2017 roku z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza, składająca się z muzyków specjalizujących się w grze na instrumentach historycznych bądź ich wiernych kopiach oraz stosujących historyczne praktyki wykonawcze. Ich muzyczne drogi skrzyżowały się w Łodzi.
Zespół zadebiutował 13 sierpnia 2017 roku w Tumie pod Łęczycą koncertem w ramach XVIII Festiwalu Kolory Polski, a jego pojawienie się zostało w krótkim czasie docenione przez łódzkie środowisko muzyczne. Zaowocowało to przyznaniem zespołowi Armatki Kultury 2017 – nagrody w plebiscycie magazynu kulturalnego Kalejdoskop, a w kolejnym roku koncertem w Filharmonii  im. A. Rubinsteina w Łodzi. W 2018 roku Altberg Ensemble wystąpił także w ramach cyklu 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, prowadzony przez wybitnego szwajcarskiego klawesynistę, organistę i dyrygenta Jörga-Andreasa Böttichera.
Od 2019 roku w ramach cyklu Barokowa Łódź zespół regularnie koncertuje w Łodzi i województwie łódzkim, będąc jednocześnie formacją rozpoznawalną na scenie ogólnopolskiej – m.in. dzięki występom na festiwalach Dramma per Musica na Zamku Królewskim w Warszawie, Bydgoska Scena Barokowa, Barok na Mazurach, a także w ramach cyklu Bach 200 Uniwersytetu Warszawskiego oraz podczas Koncertów Pokoju w Jaworze. Altberg Ensemble jest również stałym gościem Domu Pracy Twórczej Pałac w Radziejowicach.
Zespół w przeciągu kilku lat współpracował z wieloma znakomitymi śpiewakami, w tym z Anną Mikołajczyk, Olgą Pasiecznik, Karolem Kozłowskim, Jakubem Józefem Orlińskim, Michałem Sławeckim, Kacprem Szelążkiem, Rafałem Tomkiewiczem, a także z wybitnymi prowadzącymi – skrzypaczką Olivią Centurioni, oboistą Alfredo Bernardinim oraz flecistą, muzykologiem i dyrygentem Peterem Van Heyghenem. W kwietniu 2022  roku zespół wydał swoją pierwszą płytę z utworami G. Ph. Telemanna „Suites & Concerto” nagraną pod kierunkiem Petera Van Heyghena dla wydawnictwa płytowego DUX 1761.
Ideą przyświecającą zespołowi jest zgłębianie i przybliżanie publiczności dzieł instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych z XVII i XVIII wieku. Inspiracją dla nazwy formacji stała się postać klawesynistki i pianistki Emmy Altberg (1889–1983). Ta wybitna uczennica Wandy Landowskiej po II wojnie światowej otworzyła i prowadziła w PWSM w Łodzi pierwszą w Polsce klasę klawesynu.

Więcej informacji o zespole Altberg Ensemble: