Cezariusz Gadzina z zespołem

Cezariusz Gadzina – saksofonista jazzowy i klasyczny, kompozytor, dyrygent. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie (w klasie saksofonu klasycznego prof. Davida Pitucha), Lemmensinstituut w Leuven (w klasie saksofonu klasycznego prof. Ed Bogaarda) oraz Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Brukseli (w klasie saksofonu jazzowego prof. Johna Ruocco). Studiował również dyrygenturę w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Brukseli w klasie Franka Shipwaya. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. Do najważniejszych należy I miejsce w Europejskim Konkursie Jazzowym w Sorgues k/Avignon we Francji w zespole Simple Acoustic Quartet (m.i. z Marcinem Wasilewskim, Sławomirem Kurkiewiczem), dwukrotnie był w ścisłym finale w Międzynarodowym Konkursie Jazzowym w Hoeilaart – Belgia. Z zespołem Ostatni Dzwonek (m.in. z Krzysztofem Herdzinem, Cezarym Konradem, Piotrem Iwickim) zdobył Złoty Klucz do Kariery podczas Pomorskiej Jesieni Jazzowej. Był stypendystą Rządu Belgijskiego jak również Berklee College of Music w Bostonie. Cezariusz Gadzina jest założycielem i dyrektorem artystycznym The European Saxophone Ensemble zespołu noszącego zaszczytny tytuł Ambasadora Kultury Unii Europejskiej. Z zespołem tym nagrał 3 płyty z muzyką skomponowaną na zamówienie The European Saxophone Ensemble oraz koncertował niemal w całej Europie. Cezariusz Gadzina jest również dyrektorem artystycznym The Belgian Saxophone Ensemble, z którym koncertuje w tak prestiżowych salach, jak Doha Opera House – Katar, Thailand Cultural Centre w Bangkoku, SOTA Concert Hall – Singapur, Italian Institute Concert Hall – Addis Abeba, Etiopia. W swojej karierze występował na wielu festiwalach muzycznych Festspiele – Salzburg, Ars Musica – Bruksela, Zagreb Biennale – Zagrzeb, Bonner Biennale – Bonn, Aca Festival – Majorka, Warszawska Jesień – Warszawa, Jazz Jamboree – Warszawa, Brosella, Brussels Jazz Marathon – Bruksela, Jazz Brugge, Jazz Krogentocht – Gent, Jazz a Liege, Jazz Nord– Lille, International Azawane – Laayunne, Sahara Zachodnia, Palm Jazz – Gliwice. Występował ponadto w Nowym Jorku (Lincoln Center), Waszyngtonie (Kennedy Center), Pekinie (National Center for Performing Arts), Szanghaju, Seulu, Bangkoku, Singapurze, Casablance, Bobo Dioulasso, Addis–Abebie, Dosze, Brukseli (w obecności Króla Belgii Alberta II-go oraz przewodniczących Komisji Europejskiej – Jose Manuela Barroso i Jeana Claude Junckera), Barcelonie, Paryżu, Wiedniu, Berlinie, Zurychu, Palermo, Lizbonie, Lubljanie, Bergen, Tallinie, Amsterdamie, Rzymie, Pradze, Rydze, Wilnie, Sztokholmie, Helsinkach, Budapeszcie, Bukareszcie, Bratysławie, Lille. Występował jako solista z Orkiestrą Duńskiego Radia z Kopenhagi, World Saxophone Orchestra z Amsterdamu, Orkiestrą Kameralną „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną „Ricercare” z Brukseli, Kwartetem „Wilanów” oraz z wieloma polskimi orkiestrami filharmonicznymi. Współpracował również z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Teatru Wielkiego z Warszawy, Orkiestrą Opery Belgijskiej z Brukseli, Ictus Ensemble z Brukseli, Ensemble of The New Music z Brukseli, Urban Sax z Paryża oraz innymi zespołami. Niejednokrotnie inspirował kompozytorów muzyki współczesnej, którzy dedykowali mu swoje utwory. Wśród nich są Bogusław Schaeffer, Maciej Małecki, Krzesimir Dębski, Gaston Compére, Piotr Moss, Wiesław Rentowski, Sławomir Czarnecki, Rafał Stradomski, Sławomir Kaczorowski. Współpracował na stale z belgijskim zespołami, które noszą tytuł Ambasadora Kultury Flamandzkiej – Blindman Saxophone Quartet oraz Saxafabra, gdzie Cezariusz Gadzina był jednoczenie szefem artystycznym, kompozytorem i wykonawcą. Cezariusz Gadzina jest pierwszym Polakiem, który nagrał pierwszy polski koncert saksofonowy – „Concertino” Romana Palestra z 1938 r. Archiwalne nagranie zostało dokonane w 2004 roku dla Polskiego Radia z udziałem Orkiestry Kameralnej „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Kariera Cezariusza Gadziny ma nie tylko klasyczne oblicze – obok kariery muzyka klasycznego jest również cenionym muzykiem jazzowym o europejskiej renomie. Współpracował między innymi z Nigelem Kennedym, Mulatu Astatke, Trevorem Watts, Jarkiem Śmietaną, Nippy Noya, Alexi Tuomarila, Jef Neve, Nathalie Loriers, Piotrem Wojtasikiem. Jego współpraca z Atom String Quartet zaowocowała nagraniem płyty „The Fifth Element”, która została ogłoszona płytą roku 2016 w holenderskim czasopiśmie Jazzism. Cezariusz Gadzina współpracuje regularnie z czołówką polskich wokalistów muzyki rozrywkowej do których należy Justyna Steczkowska, Krzysztof Cugowski, Andrzej Piaseczny, Kuba Badach, Kasia Moś, Ania Dąbrowska. Cezariusz Gadzina wykłada na wielu saksofonowych kursach mistrzowskich współorganizowanych przez liczne europejskie uczelnie muzyczne (Warszawa, Berlin, Saloniki, Nikozja, Bruksela, Ryga, Sofia, Bukareszt, Malmo, Kopenhaga). Cezariusz Gadzina posiada stopień Doktora Sztuki. Nagrania Cezariusza Gadziny można znaleźć w archiwach wielu rozgłośni radiowych oraz stacji telewizyjnych jak również na kilkudziesięciu płytach kompaktowych wydanych przez następujące kompanie płytowe : BMG, KOCH Classisc, Cypres Records , Not Two, Selles, Edition St Paul, B Sharp Records, Ambivalence, Maelstrom, A-Shams, De Werf, TAK Records, Universal Music. Więcej informacji na stronie www.gadzina.com

Rafał Sarnecki – foto Mariana Meraz

Rafał Sarnecki – gitarzysta jazzowy, kompozytor, aranżer. Zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarzystów Jazzowych – „Guitar City 2002”. Wyjechał na studia do Stanów Zjednoczonych, gdzie otrzymał stypendium na prestiżowym wydziale „Jazz and Contemporary Music” Uniwersytetu „The New School” w Nowym Jorku. W grudniu 2008 roku studia te ukończył z wyróżnieniem. Następnie rozpoczął studia magisterskie na wydziale jazzu w CUNY Queens College, również w Nowym Jorku, które ukończył w maju 2010 roku. Wśród jego nauczycieli było wielu światowej sławy muzyków takich jak: Paul Bollenback, Buster Williams, Peter Bernstein, Reggie Workman, Ben Street, Ari Hoenig, Adam Nussbaum. Mieszkając przez trzynaście lat w Nowym Jorku (2005-2018) Rafał aktywnie brał udział w życiu artystycznym miasta angażując się w liczne projekty muzyczne jako sideman oraz prowadząc własne zespoły. Nagrał cztery płyty prezentujące autorskie kompozycje, z których dwie były nominowane do nagrody Fryderyk. Nagrał również dwadzieścia płyt jako sideman. Jesienią 2008 roku ukazała się pierwsza płyta solowa zatytułowana „Songs From a New Place”. Płyta ta została wydana przez wytwórnię ARMS Records i była nominowana do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii „Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku”. Drugi album “The Madman Rambles Again” został wydany w 2011 roku przez uznaną w świecie hiszpańską firmę Fresh Sound New Talent, dla której nagrywały takie sławy jak Brad Mehldau czy Kurt Rosenwinkel. Amerykański portal internetowy All About Jazz wymienił płytę wśród najciekawszych albumów jazzowych 2011 roku. Czasopismo “Hi-Fi i Muzyka” przyznało płycie “Wyróżnienie Roku 2011”. W 2014 roku nakładem nowojorskiej firmy Brooklyn Jazz Underground Records ukazała się trzecia płyta zatytułowana “Cat’s Dream”. Na płycie wystąpili czołowi muzycy młodej amerykańskiej sceny jazzowej: Lucas Pino, Glenn Zaleski, Rick Rosato, Colin Stranahan oraz Bogna Kicińska. Album otrzymał nominację do nagrody Fryderyk 2015 w kategorii “Album Roku (Jazz)”. 27 lipca 2018 ukazała się najnowsza płyta “Climbing Trees”, która została nagrana w takim samym składzie jak poprzedni album. Wydawcą płyty jest nowojorska firma Outside in Music. Od wielu lat Rafał prowadzi intensywną działalność koncertową prezentując własne zespoły oraz występując jako sideman. Jako lider własnych projektów muzycznych koncertował w wielu krajach Europy, Chinach, Korei Południowej, Malezji, Chile, Izraelu oraz w kilkunastu stanach USA.

Kamil Piotrowicz – pianista jazzowy. Jeden z najbardziej utalentowanych pianistów jazzowych swojego pokolenia .Ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie w klasie kompozycji prof. zw. dra hab. Leszka Kułakowskiego na Akademii Muzycznej w Gdańsku. Studiował również w Konserwatorium Muzycznym w Kopenhadze. Laureat wielu festiwali, m.in.: Jazz nad Odrą, Krokus Jazz Festiwal i Blue Note Jazz Competition. Zadebiutował wraz ze swoim kwintetem (założonym w 2014 r.) albumem Birth, wydanym przez słowacką wytwórnię Hevhetia jesienią 2015. Za drugi album (Popular Music), nagrany tym razem w sekstecie, otrzymał nominację do Fryderyka 2017. Podobnie za trzecią płytę pt. Product Placement był nominowany do tej nagrody w edycji 2019.

Nika Lubowicz – absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na trzech wydziałach: Dyrygentura Chóralna, Fortepian oraz Wokalistyka Jazzowa. Na scenie występuje od wczesnego dzieciństwa, jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, m.in. Nagrody Specjalnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na Bielskiej Zadymce Jazzowej, Nagrody Głównej – „Złota Tarka” na Festiwalu Jazzu Tradycyjnego w Iławie, I Nagrody na Międzynarodowych Spotkaniach Wokalistów Jazzowych w Zamościu, II Nagrody na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach, III Nagrody na Festiwalu Piosenki i Ballady Filmowej w Toruniu, Nagrody Indywidualnej na „Krokus Jazz Festival” w Jeleniej Górze i wielu innych. Nika na co dzień współpracuje m.in. ze swoimi braćmi: Dawidem (skrzypkiem, współzałożycielem zespołu Atom String Quartet) oraz Jakubem (kierownikiem muzycznym Teatru Muzycznego ROMA w Warszawie); ma także na swoim koncie współpracę z wieloma wybitnymi muzykami polskiej sceny jazzowej, m.in. z Andrzejem Jagodzińskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Wojciechem Karolakiem, Kazimierzem Jonkiszem, Piotrem Baronem, Marcinem Jahrem, Grzegorzem Nagórskim, a także z Sebastianem Karpielem-Bułecką i zespołem Atom String Quartet. W 2015 roku znalazła się w gronie 80 laureatów – wybranych spośród ponad 800 osób – prestiżowego programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Dzięki temu 15 października 2015 roku wydała swoją debiutancką autorską płytę pt. „Nika’s Dream”, która uzyskała nominację do Nagrody Fryderyk 2016 w kategorii Jazzowy Debiut Fonograficzny Roku. W ankiecie Jazz Top 2015 magazynu Jazz Forum została uznana Nową Nadzieją polskiego jazzu. W 2016 roku ukazał się jej drugi – rodzinny album: „Noc nad Betlejem” zawierający kolędy i pastorałki  skomponowane przez jej Tatę –  Stanisława Lubowicza. W roku 2022 ukazał się kolejny album – nagrany w hołdzie dla jej ulubionej artystki Elli Fitzgerald – „Nika Sings Ella”. Znajdują się na nim najsłynniejsze standardy jazzowe w aranżacjach Wiesława Pieregorólki i Wojciecha Karolaka. Nika swoje wszechstronne wykształcenie wykorzystuje również w pracy pedagogicznej – pracuje w Zespole Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Estradowym. Ponadto od 2014 roku współpracuje z orkiestrą Teatru Muzycznym ROMA w Warszawie jako wokalistka (musicale „Mama Mia”, „Piloci”, „Aida”, „Waitress”). Kolejnym polem jej działalności (od 2015 roku) jest program telewizji Polsat „Twoja twarz brzmi znajomo”, gdzie podczas kilkunastu edycji miała możliwość pracy jako trener wokalny z  niemal setką wokalistów, aktorów i celebrytów. Nika swoich muzycznych fascynacji nie ogranicza do jednego gatunku; interesuje się każdym wartościowym rodzajem muzyki, co stara się przekładać na swój indywidualny język muzyczny, natomiast obydwa pola jej działalności (sceniczna i pedagogiczna) są dla niej niezwykle cenne i inspirujące. 

Robert Kubiszyn – kompozytor, aranżer, producent muzyczny, realizator nagrań. W jego dyskografii znajduje się ponad 150 albumów. Debiutancki, autorski album „Before Sunrise” okrzyknięto Wydarzeniem Roku i nagrodzono prestiżową statuetką Fryderyka 2011. W ciągu ostatnich lat pojawiał się wielokrotnie w zespole Gregoire Mareta w międzynarodowych trasach koncertowych, gdzie, poza nim, występowali m.in. Jeff “Tain” Watts, Clarence Penn, Kendrick Scott, Marcus Baylor, Federico Gonzalez Pena, Jon Cowherd, John Beasley, Bobby Sparks, Christie Dashiell. W 2019 wziął udział w wyjątkowych koncertach z Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej „Tribute To Quincy Jones”, dzieląc scenę z Jacobem Collierem, Alfredo Rodriguezem, Pedrito Martinezem, pod batutą Jamesa Buckleya oraz z Laurą Mvulą pod kierownictwem Troya Millera. W 2018 roku został zaproszony na trasę koncertową po Japonii z zespołem Makoto Ozone oraz Tokijską Orkiestrą Symfoniczną. Jego wieloletnia współpraca z Anną Marią Jopek (od 2002 roku) zaowocowała nagraniem jedenastu albumów oraz koncertami na najważniejszych scenach świata z największymi artystami sceny improwizowanej, takimi jak: Pat Metheny, Makoto Ozone, Gonzalo Rubalcaba, Branford Marsalis, Gil Goldstein, Mino Cinelu, Dhafer Youseff, Richard Bona. W 2015 roku Robert wraz z Anną Marią stworzyli muzykę do spektaklu Leszka Mądzika “Czas Kobiety” wystawianego w Teatrze Starym w Lublinie, w którym również wspólnie występowali. Zwieńczeniem tej współpracy jest płyta wydana w 2017 roku pod tym samym tytułem. Na stałe Kubiszyn współpracuje także z Grzegorzem Turnauem, Krzysztofem Cugowskim, Henrykiem i Dorotą Miśkiewicz, Krzysztofem Herdzinem, Markiem Napiórkowskim, Natalią Kukulską. Jako sideman wystąpił w dziesiątkach nagrań i koncertów dla najważniejszych postaci sceny muzycznej w Polsce i za granicą, byli to m.in. Vinnie Colaiuta, Clarence Penn, Gary Husband, Dean Brown, Takuya Kuroda, Frank McComb, Adam Pierończyk, Tomasz Stańko, Janusz Muniak, Jarosław Śmietana, Zbigniew Namysłowski, Michał Urbaniak, Ewa Bem, Urszula Dudziak, Mieczysław Szcześniak, Kuba Badach, Cezary Konrad. W jego dokonaniach jako producenta należy wymienić m.in.: Międzynarodowy album Michaela „Patchesa” Stewarta “On Fire” w którym oprócz lidera możemy usłyszeć takie ikony jazzu jak Kenny Garrett, Raul Midon, George Duke, Paul Jackson jr czy Poggie Bell. Jest także współproducentem czterech albumów gitarzysty Marka Napiórkowskiego: ”NAP”, „Wolno”,”Konkubinap” nagranych dla Universal Music i „UP” dla V-Records.

Cezary Konrad – perkusista, Grał z wieloma gwiazdami międzynarodowymi – P. Metheny, R. Brecker, D. Lockwood, M. Schneider oraz całą czołówką polskiej sceny jazzowej. Nagrał 3 autorskie płyty oraz wziął udział w ponad 100 płytach, jako sideman. Płyta Night in Calisia W. Pawlika, z jego udziałem w 2014 roku otrzymała nagrodę Grammy.

 

 

     
Projekt „Cold Eye” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

 

Powrót na stronę główną III Radziejowickich Wieczorów Jazzowych