Recital fortepianowy Jana Wachowskiego

 

Jednym z celów Domu Pracy Twórczej jest wspieranie i promocja młodych artystów. Równie często, jak najsławniejsi i najbardziej uznani muzycy w Radziejowicach goszczą ci, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki na scenie. Tym razem, w minioną sobotę, 21 grudnia, w sali Nowego Domu Sztuki wystąpił Jan Wachowski, wielokrotnie nagradzany na konkursach pianistycznych na całym świecie student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel oraz równolegle w klasie kompozycji prof. Pawła Łukaszewskiego. Bez wątpienia takie dwutorowe eksplorowanie muzyki: i jako wykonawca i jako kompozytor niezwykle rozwija artystę, pozwalając na nią spojrzeć niejako z dwóch stron. Dodając jeszcze do tego niespotykany talent i świadomość, jaką obserwujemy niemal wyłącznie u dojrzałych muzyków otrzymaliśmy wyjątkowy i pełen emocji wieczór.

W programie znalazły się najsławniejsze i wymagające największych umiejętności technicznych dzieła Fryderyka Chopina. Zabrzmiała enigmatyczna, lecz gęsta narracyjnie „Ballada f-moll op. 52”, przez krytyków zgodnie uznana za najwyższe osiągnięcie gatunku. Pełna siły i pasji „Etiuda c-moll op. 10 nr 12”, nie bez powodu zwana „Rewolucyjną”. „Polonez fis-moll”, którym Chopin odszedł od formuły wywiedzionej z praktyki tanecznej, a bardziej poddał swobodnej fantazji i logice poematu. „Etiuda h-moll op. 25 nr 10” uderzyła słuchaczy niezwykłą mocą i powagą, niczym „huragan grożący śmiercią i zniszczeniem”, jak pisał muzykolog Zdzisław Jachimecki.  Zmianę nastroju przyniosła „Etiuda cis-moll op. 25 nr 7”, będąca dialogiem między „zamyśloną” lewą ręką, a „odpowiadającą i współczującą” prawą ręką. Na koniec zabrzmiała „Sonata b-moll op. 35”, czyli jedno z największych arcydzieł muzyki XIX wieku, jej esencja zawierająca cały idiom muzyki romantycznej, z najsławniejszą częścią, „Marszem żałobnym”. Dojrzałość, z jaką Jan Wachowski zmierzył się z egzystencjalnym wymiarem tego utworu daje pewność, że jeszcze nie raz będziemy go oklaskiwać w największych salach koncertowych.

Tekst i foto: Agnieszka Romańska

 

Recital fortepianowy „Chopin świątecznie” w wykonaniu Jana Wachowskiego współorganizowano z Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.